مقالاتی درباره یادگیری زبان انگلیسی

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

۰۹
آبان
"یادگرفتن زبان انگلیسی مانند تکه از یک کیک خوشمزه است."

وقتی برای اولین بار آن را می بینید، شگفت انگیز به نظر می رسد.

روی آن با خامه ای خوش طعم پوشیده شده است و بوی شیرین و خوش آن تمام اتاق را پر می کند و دهانتان آب میافتد.

ولی اگر مدتی بگذرد، نظرتان راجع به کیک عوض می شود.

اگر بعد از گذشت چندین ساعت کیک را نگاه کنید، متوجه می شوید خامه در حال آب شدن است. بوی خوش از بین می رود و کیک خشک می شود.

دیگر مثل قبل تحسین برانگیز و تاثیرگذار نیست. دیگر مثل ساعت های اول از دیدن آن شگفت زده نمی شوید و تمایلی به خوردن آن ندارید.

در واقع بعد از گذشت مدتی به این فکر می کنید که اصلا می خواهید کیک را بخورید یا نه!

یادگیری زبان انگلیسی هم درست مثل این برش کیک می تواند کهنه و بیات شود. اگر راه درستی را برای یادگیری زبان انگلیسی انتخاب نکنید، احتمالا بعد از مدتی اشتیاقتان را از دست می دهید و زبان انگلیسی خسته کننده خواهد شد.

ولی نگران نباشید! این مسئله ممکن است برای همه اتفاق بیافتد، ولی خبر خوب این است که به راحتی می شود این مشکل را حل کرد.

راه حل این مشکل، پیدا کردن روش های جدید و خلاقانه است تا ایده ها و احساسات خود را بیان کنید و یادگیری زبان انگلیسی می تواند باز هم فرآیندی هیجان انگیز و جذاب باشد.

در این مقاله، ما چهار تکنیک تقویت زبان انگلیسی را به شما معرفی می کنیم که علاقه شما به انگلیسی را افزایش می دهد و مهارت های خواندن، نوشتن و درک مطلب را در شما تقویت می کند.

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

حتما پیش آمده فکر کنید دایره لغاتتان محدود شده است و هنگام مکالمه و حتی نوشتن، از مجموعه ای از کلمات تکراری استفاده می کنید. این چهار روش سرگرم¬کننده باعث می شود استفاده از کلمه های تکراری در مکالمات روزمره که شاید بسیار هم خسته کننده باشد، تمام شود.

این تکنیک ها، نکات ظریف کلمات و عبارات (تفاوت های ظریف) در زبان انگلیسی را بیان می کنند. می توانید از این نکات استفاده کنید تا جزییات و معانی بیشتری به کلامتان اضافه کنید و مثل یک بومی انگلیسی زبان احساسات و ایده هایتان را بیان کنید.

1)همیشه از Good و Nice در جمله هایتان استفاده نکنید. از کلمات مترادف استفاده کنید تا به انگلیسی انرژی بدهد.

تصور کنید روز کاری فوق العاده ای داشتید. همه از سخنرانی شما لذت بردند و رئیستان شما را تشویق کرده و پاداشی برایتان در نظر گرفته است.

اگر در پایان روز از شما بپرسم چه حسی دارید، چه جوابی خواهید داشت؟

می توانید بگویید «I feel good»، «I feel great»، «I am so happy» یا «I am fantastic!».

به نظر شما کدام جواب صحیح است؟

همه موارد!

در هر جمله از یک synonym یا مترادف استفاده شده است.

برای اینکه دایره لغاتتان را گسترش بدهید، باید کلمات مترادف را یاد بگیرید. استفاده از کلمات مترادف باعث می شود کلام یا گفتار شما جذاب تر و متنوع تر باشد. همچنین اگر از کلمات مترادف بیشتری در جمله ها استفاده کنید، افراد بومی و انگلیسی زبان حرف شما را بهتر می فهمند، چون خودشان هم اکثر مواقع از کلمات مترادف در متن یا گفتارشان استفاده می کنند.

فقط حواستان باشد که کلمات مترادف مشابه هستند، اما دقیقا یکسان نیستند و استفاده از آن ها در عبارات و جملات قوانین و قواعد مخصوص به خود را دارد. استفاده از کلمات مترادف گاهی می تواند خیلی واضح باشد، اما گاهی هم استفاده اشتباه از آن ها بسیار غلط و ناامید کننده است.

برای مثال، مترادف کلمه «Commute» واژه «Travel» است. هر دو فعل به مسیری اشاره دارد که هر روز برای رفتن به محل کار طی می کنید:

commute to work by bus

I travel to work by bus

با این حال، استفاده از کلمه «Commute» در جملات و موقعیت های دیگر اشتباه است، چرا که این کلمه فقط زمانی استفاده می شود که درباره رفتن به محل کار باشد. برای مثال جمله «I commute to the beach for a holiday» اشتباه است.

نگران به نظر می رسید! اما اصلا جای نگرانی نیست. تمرین، استفاده و فهمیدن اینکه هر کلمه کجا استفاده می شود، قسمتی از هیجان و سرگرمی دنیای مترادف هاست.

توصیه می کنیم اگر مطمئن نبودید استفاده از مترادفی درست است یا نه، عقب نشینی نکنید و از آن استفاده کنید؛ چون اکثر مردم منظور شما را می فهمند. اعتماد به نفس داشتن و بی پروا بودن در استفاده از مترادف ها، سریع ترین راه است برای اینکه جایگاه درست کلمات را بشناسید و بدانید هر کلمه را دقیقا کجا باید استفاده کرد.

راهی برای تمرین مترادف های زبان انگلیسی

تمرین کلمات مترادف می تواند یکی از کارهای روزانه باشد که در اوقات فراغت و در خانه انجام می دهید. یکی از این روش ها بسیار جذاب و بامزه است.

پنجره ای انتخاب کنید که هرروز از جلوی آن رد می شوید. روی آن برگه هایی بچسبانید؛ توصیه می کنیم برگه ها رنگی باشند تا هم حالتان خوب شود هم بیشتر به آن ها توجه کنید. هرروز که از کنار این پنجره رد می شوید چند دقیقه بایستید و وضعیت هوا را بررسی کنید. هر بار یک کلمه درباره آب و هوا روی برگه بنویسید. بهتر است روی هر برگه کلماتی را بنویسید که مفهوم یکسانی دارند؛ مثلا روی یک برگه فقط کلماتی را بنویسید که به آب و هوای خوب و آفتابی اشاره دارد و روی برگه دیگر کلمات مربوط به آب و هوای ابری، بارانی یا برفی.

بعد از مدتی خواهید دید تعداد زیادی کلمات هم معنی روی برگه ها نوشته اید که همان مترادف ها هستند و شما در مدت کوتاهی تعداد زیادی کلمه یاد گرفتید. این روش را برای هر چیزی یا هر موضوع دیگری می توانید استفاده کنید.

هشدار!

اصلا سعی نکنید تعداد زیادی مترادف را یکجا به خاطر بسپارید! هر روز یک یا دو کلمه را یاد بگیرید تا کیفیت یادگیری تان بالاتر برود و کلمات را درست تر به خاطر بسپارید.

2)کلمه «Not» را از حرف های روزمره حذف کنید. به جای آن از کلمات متضاد استفاده کنید

از کلمه «not» زیاد استفاده می کنید؟ هربار که قرار است متضاد چیزی را بگویید این کلمه را به کلمه اصلی می چسبانید؟ از عباراتی مثل «not good»، «not happy» یا «not nice» زیاد استفاده می کنید؟ خب، اشتباه می کنید.

چرا از کلماتی مثل «bad» (بد)، «mean» (بی ادب)، «sad» (غمگین) استفاده نمی کنید؟ این کلمات antonym یا متضاد هستند.

کلمات متضاد، تفاوت ها را بیان می کنند و برای مقایسه اشیا، رفتارها یا احساسات به کار می روند. این کلمات باعث می شوند به جای استفاده مکرر از «not»، دقیق تر صحبت کنید.

با بسیاری از جفت های متضاد آشنا هستید:

Happy (خوشحال) – Sad (غمگین)

Confident (مطمئن) – Nervous (مضطرب)

Hot (گرم) – Cold (سرد)

Moving (در حال حرکت) – Still (ساکن)

راحت به نظر می رسد، نه؟ اکثر مواقع همین قدر ساده است. فقط وقتی با کلمات خاصی مواجه شویم، اوضاع کمی سخت تر می شود.

دو گروه اصلی از کلمات متضاد وجود دارند. گروه اول متضادهایی هستند که به صورت جفت دیده می شوند؛ یعنی دو کلمه که کاملا دو معنی مخالف دارند مثل «Light» (روشن) و «Dark» (تاریک).

گروه بعدی، کلماتی هستند که کلمات متضاد آن ها به راحتی قابل درک نیستند.

برای مثال، کلمه «Overwhelmed»، متضاد دقیقی ندارد. چند متضاد هستند که برای این کلمه به کار می روند؛ کلماتی مثل «Capable» یا «Calm» متضاد این کلمه هستند و در واقع چندین کلمه وجود دارند که می توانند به عنوان متضاد استفاده شوند. در واقع کلمه واحدی وجود ندارد که با کلمه «overwhelmed» یک جفت متضاد تشکیل بدهد.

پس مهم است بدانیم که متضادها گاهی وابسته به نظر شخصی هستند و هر کس بنا به سلیقه خود از یکی از گروه های کلمات متضاد استفاده می کند. درست مانند مترادف ها، کلمات متضاد را هر زمان و هر جا که شد تمرین کنید و از سختی و پیچیدگی آن ها نترسید و به خودتان سخت نگیرید.

روش هایی برای تمرین کلمات متضاد

رسم کردن درختی از کلمات متضاد، بهترین راه برای یادگیری و به خاطر سپردن کلمه های متضاد است.

روی یک کاغذ، کلمه ای را بنویسید که می تواند چند متضاد داشته باشد. سه زیر شاخه برای کلمه در نظر بگیرید و کلماتی که به ذهنتان می رسد را بنویسید. این برگه را با خود داشته باشید یا روی یخچال بچسبانید و هر زمان کلمه جدیدی به ذهنتان رسید به زیر شاخه های آن اضافه کنید و برای هر کلمه همین شیوه را پیش بگیرید.

حتی می توانید این روش را به شکل یک بازی با دوستانتان تمرین کنید. از یکی از دوستانتان بخواهید کلمه ای را انتخاب کند و هر کدام از شما هر تعداد متضاد که می شناسید بگویید. یا دوستتان چند متضاد در ذهنش باشد و هر کس به کلمات درست اشاره کرد، برنده است.

هشدار!

کلمات مترادف و متضاد را با هم یاد نگیرید؛ چون این کار می تواند گیج کننده باشد و فکر کنید چیزی یاد نمی گیرید. روزانه متضاد دو یا سه کلمه که می شناسید را یاد بگیرید.

3) زبان انگلیسی مثل شیشه شفاف است

تا به حال شنیدید کسی بگوید فلانی مثل اره برقی خر خر می کند یا فلانی به اندازه گنجشک غذا می خورد؟

آیا واقعا کسی هست که صدای خر و پفی به بلندی صدای اره برقی داشته باشد؟ واقعا نه!

در این جملات، گوینده از تشبیه و استعاره استفاده کرده است که در انگلیسی با کلماتی مثل «Like» و «As» شناخته می شوند.

اگر بلد باشید از تشبیهات، درست و به جا استفاده کنید، برای شنونده اینطور به نظر می رسد که سلیس و بدون مشکل صحبت می کنید. استفاده از تشبیه نشان می دهد شما در مقایسه ها و کلمات مرتبط در زبان انگلیسی درک پیشرفته و کافی دارید. اگر بخواهید در کشوری انگلیسی زبان تحصیل کنید، استفاده از تشبیه خیلی به کارتان می آید، چرا که در ادبیات انگلیسی هم از این عنصر ادبی زیاد استفاده شده است.

علاوه بر این، تشبیهات زیادی در زبان انگلیسی وجود دارد که باید آن ها را شناخت و در مکالمات روزمره از آن ها استفاده کرد؛ چون بومیان انگلیسی زبان به طور معمول از این تشبیهات زیاد استفاده می کنند. نمونه هایی از این تشبیهات به شرح زیر است:

Light as a feather، مثل پر سبکه= لاغر، کوچک؛ چیزی که بسیار سبک است

Fits like a glove، مثل دستکش اندازه دستته = >کاملا مناسب است، کاملا اندازه است

Eats like a pig، مثل خوک/خرس غذا می خوره => زیاد غذا می خورد، آداب غذا خوردن را نمی داند، کثیف غذا می خورد

Hot as the sun، مثل جهنمه => بسیار گرم است

Clear as crystal، مثل شیشه است  => کاملا واضح است

روش هایی برای تمرین و تقویت تشبیه و استعاره در زبان انگلیسی

هرروز تشبیهات را تمرین کنید!

هر روز صبح، سه تشبیه بنویسید که می دانید ممکن است در طول روز از آن ها استفاده کنید. ممکن است درباره وضعیت آب و هوا باشد، چیزی که قرار است درباره آن صحبت کنید (یک فنجان قهوه) یا حسی که در طول روز دارید (مثل ..... خوشحالم!)

تمرین زبان انگلیسی با دوستان یا همکارانتان هم خالی از لطف نیست. می توانید در یک گروه چند نفره جمع شوید و یک نفر تشبیهی بیان کند، مثلا «مثل .... گرمه!». بعد از آن هر کدام از شما تشبیه را کامل کند.

4) با جان بخشی به کلمات، زبان انگلیسی را زنده کنید!

می دانستید کیک ها می توانند صحبت کنند؟ خب، نه واقعا صحبت نمی کنند. ولی وقتی کسی می گوید « کیک داره صدام میکنه!» یا « کیک باهام حرف میزنه!» یعنی کیک به حدی هوس انگیز و خوشمزه به نظر می رسد که هر کس دوست دارد یک برش از آن را بخورد.

فرد با این کار به کلماتی که استفاده کرده جان بخشیده و لحن کلامش دلنشین است.

جان بخشی یعنی به اسم های غیر انسانی ویژگی های انسانی بدهید. با جان بخشیدن به کلمات انگار پا در دنیای والت دیزنی گذاشتید؛ تمام کلمات و اسامی، ویژگی های خودشان را دارند و مثل انسان رفتار می کنند.

در زبان انگلیسی عباراتی که از جان بخشی در آن ها استفاده شده است، خیلی معمول تر از چیزی است که فکر می کنید. وقتی پای صحبت های یک انگلیسی زبان بنشینید، جان بخشی به کلمات را در بسیاری از جمله ها خواهید شنید. شناخت این شیوه استفاده از کلمات مهم است تا در خواندن، نوشتن و صحبت کردن سوتفاهم و سو تعبیر پیش نیاید.

در ادامه به چند مثال جان بخشی به کلمات و عبارات دقت کنید:

-The traffic is crawling، ترافیک مثل لاک‌پشت است (خیلی کند در حال حرکت است.)

-The wind is howling، باد زوزه می کشد (باد صدای بلندی دارد.)

-The plants are thirsty، گیاهان تشنه هستند (باید به گیاهان آب بدهید.)

اگر موقع حرف زدن از جان بخشی به اسامی و کلمات استفاده کنید به کلامتان عمق دادید و طوری آن ها را تشریح کرده اید که توجه شنونده یا خواننده را جلب کند. این کار هنر است و با خلاقیت و ایده های خودتان می توانید از آن استفاده کنید. توصیه می کنیم فقط از کارهایی که انسان ها انجام می دهند برای جان بخشی استفاده نکنید؛ احساست، افکار و ظاهر را هم در جان بخشی به کار ببرید.

روش هایی برای تمرین جان بخشی

در یک گروه، یکی از اشیای اطرافتان را انتخاب کنید و سه جمله با جان بخشی درباره آن بگویید. حدس زدن و فهمیدن شی مورد نظر توسط دوستانتان بازی جذاب و سرگرم کننده ای خواهد بود.

آهنگ های مورد علاقه تان را با دقت گوش بدهید و شعر آن ها را بخوانید. چند نمونه جان بخشی در آن ها بود که تا به امروز متوجه آن نشده بودید؟

چهار روش تقویت زبان انگلیسی را یاد گرفتید؟ با این روش ها یادگیری زبان انگلیسی دیگر نه قدیمی می شود، نه کهنه و نه خسته کننده. این تکنیک های زبان آموزی مکالمه را تقویت می کند و با روش های خلاقانه و سرگرم کننده ، به درک مطلب متون و مکالمات زبان انگلیسی مسلط می شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی زبان انگلیسی کلیک نمایید.

دوره های آموزشی زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان


  • sahar62 heidari
۰۹
آبان
13 سوال و جواب رایج در زبان انگلیسی

جمله ساده «?Hello! How are you» به تنهایی می تواند تاثیر زیادی روی زندگی شما بگذارد.

کلاس های زبان انگلیسی شما را برای آزمون های زبان انگلیسی، کلاس های دانشگاه یا سفر آماده می کنند. اما آیا برای زندگی در جامعه یا تفریح و خوشگذرانی هم شما را آماده می کنند؟

یکی از دلایلی که باعث می شود یادگیری زبان انگلیسی سخت باشد، این است که محتوایی که در کلاس های درس تدریس می شوند اغلب در «زندگی واقعی» کاربردی ندارند.

اهمیت دانستن و تسلط بر دستور زبان، سوال و جواب های عادی، عبارت های کلیدی و اصطلاحات را انکار نمی کنیم؛ اما زمانی تمام این عوامل با ارزش می شوند که بتوانیم از انگلیسی برای ارتباط برقرار کردن با مردم در دنیای واقعی استفاده کنیم.

نکته ویژه درباره این سوال و جواب ها چیست؟

سوال های زیر را بخوانید، می توانید تفاوت بین آن ها را متوجه شوید؟

“?Hello! It is nice to meet you. How are you”

“?Hi there! I don’t think we’ve met. How are you doing”

در اصل، هر دو جمله برای رسیدن به یک جواب پرسیده می شوند؛ با این تفاوت که جمله اول رسمی تر است و جمله دوم حس راحتی و صمیمیت بیشتری به مخاطب می دهد. در واقع جملات و سوالات مودبانه برای موقعیت های رسمی مثل مصاحبه های شغلی به زبان انگلیسی بسیار پرکاربرد است ولی جمله هایی مثل جمله دوم بیشتر برای زندگی روزمره و زندگی شخصی کاربرد دارد.

همچنین بعضی از این سوال و جواب ها باعث می شود هنگام استفاده از کلمه های اختصاری (کوتاه شده) در زبان انگلیسی احساس راحتی بیشتری داشته باشید. اکثر اوقات، انگلیسی زبانان در مکالمات روزانه از اختصارات زیاد استفاده می کنند تا کلمه ها را کوتاه کنند و منظورشان سریع تر و راحت تر به مخاطب منتقل شود. برای مثال، خیلی کم می شنوید کسی بگوید «It is nice to meet you» ولی به وفور جمله «It’s nice to meet you» را شنیده اید. اختصارات زیادی در زبان انگلیسی وجود دارد؛ پس بهتر است صبور باشید و با صرف وقت و تمرین کردن آن ها را یاد بگیرید.

برای زندگی اجتماعی، به سوال و جواب هایی که در ادامه آمده توجه کنید. این سوال و جواب ها را احتمالا در مکالمات روزانه و معمول به زبان انگلیسی زیاد می شنوید. این عبارات را با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده یا یک همکلاسی تمرین کنید.

اگر می خواهید روی مکالمات کوتاه تسلط داشته باشید، استفاده از زبان انگلیسی برای مکالمات روزانه یکی از قدم های مهمی است که باید بردارید. نه تنها این سوال و جواب ها باعث می شود مثل یک انگلیسی زبان طبیعی صحبت کنید، بلکه باعث می شود دوستانتان هم هنگام حرف زدن با شما راحت تر باشند.

1)?So, what do you do

برای اینکه طرف مقابل را بهتر بشناسید این سوال یک سوال معمولی و رایج است. در واقع در پاسخ به این سوال باید بگویید که مشغول چه کاری هستید و شغلتان چیست؛ در واقع باید به "?What is your job" پاسخ دهید.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Right now, I’m a student. I’m in my second year of pharmacy school. How about you? What do you do

?I work as a tour guide for a local tour company. I’ve worked there for three years now. How about you

?That’s a good question! I do a little bit of everything: some writing, some photography and some graphic design, too. What do you do

اگر می خواهید مکالمه بیشتر ادامه پیدا کند و در عین حال مودبانه هم باشد، می توانید همین سوال را از طرف مقابل هم بپرسید. همانطور که در مثال های بالا می بینید، اضافه کردن سوال “How about you?” یا “What about you?” این فرصت را در اختیار مخاطب قرار می دهد تا از شغلی که در آن مشغول به کار است بیشتر بگوید.

2)?How’s (summer/holiday) treating you

این سوال درباره بازه زمانی خاصی از زندگی هر فرد، مثلا تعطیلات تابستان، شغل جدید یا اتفاق مهمی در زندگی است. به عبارت دیگر، می توان اینگونه پرسید، “?How’s your summer” یا “?How’s your new job”

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Oh, it’s been really great. No complaints here! And how’s it going for you

?Not bad, can’t complain! And how is your summer going

?It’s treating me pretty well! I’ve gotten a lot out of it so far. And how’s summer going for you

3)?So, what have you been up to lately

کسی که این سوال را از شما می پرسد می خواهد بداند اخیرا چه کار جالب یا مهمی انجام داده اید. راه دیگری برای پرسیدن این سوال “?How’s it going” است. معمولا این سوال را از کسانی می پرسید که آن ها را کاملا می شناسید یا قبلا ملاقات کرده اید.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Not much. My last class is on Thursday, so I’m excited about that! What have you been up to

?Let’s see…Well, I started a new job last week, but other than that, everything is pretty much the same. What have you been up to

?Well, have you heard that I moved to a new apartment

?What can I say? Nothing too exciting. Things are good—how about you

4) ?Long time, no see! Any updates since we last saw each other

این سوال هم یکی دیگر از راه های دوستانه برای شروع مکالمه با کسی است که مدتی طولانی او را ندیده اید.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

!Where to begin? A lot has changed in the past few months. I got a dog, moved apartments and switched jobs

?Nothing too crazy. How about you? Any news

5) ?So what do you do when you’re not working

این سوال در واقع همان “?What are your hobbies” است. همچنین بین انگلیسی زبان ها هم خیلی معمول است که جمله های “?What do you like to do outside of work” یا “?(What do you do when you’re not busy with (school” را به کار ببرند.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

.Well, recently I started playing volleyball on the weekends

Usually, I spend my free time doing activities with my family

6) ? (Do you follow (Stephen Colbert

اگر کسی این سوال را از شما پرسید می خواهد بداند به موضوع یا شخص خاصی علاقه دارید و چقدر آن ها را در شبکه های اجتماعی یا تلویزیون دنبال می کنید.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Oh, yeah! I love him/that show. Why

?Sometimes. A little bit here and there. Why

?No–actually, I haven’t heard of him. Who is he

7) ?Would you mind giving me a hand with this

این سوال برای کمک خواستن است. به جای استفاده از جمله “?Could you please help me” که لحن رسمی تری دارد، اکثر انگلیسی زبانان از همین جمله برای درخواست کمک استفاده می کنند.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

!Sure thing

!You got it

I’m afraid I can’t. Maybe (Anthony) could, though

8) ?What sort of stuff do you do on the weekends

اگر کسی این سوال را از شما پرسید برای این است که بداند در آخر هفته ها و تعطیلات چی تفریحاتی دارید. عبارت “sort of stuff” یعنی “things” یا “activities”.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Let’s see…I usually spend my weekends reading and relaxing at home. How about you

?Well, I tend to go to a lot of concerts. How about you



9) ?(So, what’s your take on (the latest movie

این سوال حالت دیگری از دو سوال “?(What’s your opinion of (the latest movie” و “?(What do you think about (a specific event” است.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Oh, I really like it! What do you think

?To be honest, I think it’s just okay. How about you

?Ehh—I’m on the fence. What’s your take

* عبارت “On the fence” به این معنی است که در مورد موضوعی نظر ممتنع دارید؛ یعنی نه موافق هستید نه مخالف یا نمی دانید درباره موضوعی چه باید بگویید.


10)? Are you here with anybody

اگر به مهمانی، تولد، کافه یا گردهمایی رفته باشید و کسی این سوال را از شما پرسید، می خواهد بداند تنها هستید یا با کسی آمده اید. معمولا، این سوال برای این پرسیده می شود که به طور غیرمستقیم از وضعیت تاهل شما آگاه شوند.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

.Yeah—I came with my husband

.I just came with a bunch of my coworkers

11) ?Do you feel like grabbing a bite

این سوال برای دعوت دوستانه به یک وعده غذایی، سهیم شدن در یک وعده غذایی یا دعوت برای ملحق شدن به کسی برای رفتن به جایی است. همچنین ممکن است این سوال را به شکل “Do you want to grab a bite to eat?” هم بپرسید.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?Actually, yeah! I’d love to. Where would you like to go

?It depends. Where are you thinking of going

.Mmm, not today. But I’m game for grabbing a bite together later this week

.No thanks—I’m not really hungry. But thanks for asking

12) ?Would you be up for a (movie) some time

این سوال برای این است که از کسی دعوت کنید کاری را با هم انجام دهید یا با هم جایی بروید.

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

!I’m down! Let’s do it

?Sure. When are you thinking of going

.It depends on what day, but yes

.I’m not really interested in seeing a movie, but thank you

13)? How late are you planning on sticking around

این سوال در واقع می پرسد “?What time are you going to leave”

نمونه جواب هایی که می توان به این سوال داد:

?I’ll hang around until (they cut the cake), and then I plan on heading out. How about you

?I’m not sure…I’ll just have to see how I feel. How about you

.I’ll probably give it another 30 minutes and then go home

همانطور که حتما از این مقاله متوجه شدید، مکالمه معمول و روزانه به زبان انگلیسی اصلا ساده نیست. با این عبارات می توانید راحت تر از قبل با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. تمرین کردن لحن محاوره و عامیانه را تمرین کنید تا زندگی روزمره و اجتماعی تان متحول شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزش زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان


  • sahar62 heidari
۰۹
آبان
پنج بازی سرگرم‌کننده برای یادگیری زبان انگلیسی

اوقات فراغتتان در یک روز سرد پاییزی را چطور می‌گذرانید؟

فیلم تماشا می‌کنید؟ کتاب می‌خوانید؟ سرگرم گوشی و بازی‌های آنلاین می‌شوید؟

"من سودوکو بازی می‌کنم! سودوکو یک بازی اعتیادآور با اعداده که هم مغز رو به چالش می‌کشه هم شدیدا سرگرم‌کننده است. به نظر من پازل‌ها و بازی‌های فکری بهترین راه برای گذروندن زمان و کار کشیدن از سلول‌های خاکستری مغزه!"

البته پازل‌ها فقط مربوط به اعداد نیستند. بسیاری از بازی‌های فکری و پازل‌ها درباره کلمات هستند و پازل کلمات به تقویت زبان انگلیسی کمک می‌کند. خیلی کمک می‌کند! 😊 این بازی‌ها نوعی سرگرمی هستند که به یادگیری زبان هم کمک می‌کنند.

خبر خوش دیگر اینکه به لطف تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند، می‌توان تمام این بازی‌ها را یا به صورت آنلاین یا بدون نیاز به اینترنت روی گوشی بازی کرد.

در این مقاله، پنج پازل را به شما معرفی می‌کنیم که هم سرگرم‌کننده هستند و هم آموزشی؛ بازی‌هایی که اوقات فراغتتان را به بهترین نحو پر می‌کنند.

بازی با این پازل‌ها می‌تواند دایره لغات شما را در کمترین زمان تقویت کند، باعث می‌شود با قواعد گرامری معمول و پرکاربرد آشنا شوید و درک مطلب زبان انگلیسی را در شما افزایش می‌دهد.

مزیت های یادگیری زبان انگلیسی با پازل

نیاز به شریک و هم‌بازی ندارید (مگر اینکه خودتان بخواهید!)

فکر کنید قرار است با استفاده از بازی جدول، دانش لغت خود را محک بزنید. بعد از پرکردن جدول می‌توانید جواب‌های درست را چک کنید و متوجه شوید که آیا اشتباهی کرده‌اید یا نه. روی یک برگه کلماتی که اشتباه نوشتید یا نتوانستید حدس بزنید را بنویسید، با این روش می‌توانید بعدا آن‌ها را مرور کنید.

تمام این مراحل آنقدر ساده هستند که نیازی به هم بازی و کمک ندارید، اما به این معنی هم نیست که حتما باید تنها انجام شود. بعضی پازل‌ها و بازی‌های فکری می‌توانند دو یا چند نفره انجام شوند یا ممکن است برای انجام آن‌ها از کسی کمک بگیرید. ولی اگر بتوانید خودتان و به تنهایی زبان انگلیسی را تمرین کنید، خیلی بهتر است.

انتخاب‌های زیادی دارید: بازی‌های آنلاین، موبایل، بازی‌های کاغذی

راه‌های زیادی وجود دارند که با بازی‌های مختلف زبان انگلیسی را تقویت کنید. می‌توانید در هر ساعت از روز که قرار است کمی بازی کنید، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. مثلا اگر عادت دارید قبل از خواب بازی کنید، می‌توانید از جدول‌های چاپی و کاغذی یا بازی‌های نصب شده روی گوشی موبایلتان استفاده کنید.

اگر ترجیح می‌دهید در طول روز و بین ساعت‌های کاری بازی کنید، احتمالا پشت میز و جلوی کامپیوتر نشسته‌اید؛ پس بهترین نوع بازی‌ها، جدول‌ها و بازی‌های آنلاین هستند که در وبسایت‌های فراوانی ارائه شده‌اند. برنامه‌های موبایل هم برای هر شرایط و هر زمانی مناسب است.

چالشی برای مغز!

درست مثل بدن، مغز هم «ماهیچه»هایی دارد که باید تقویت شوند. هر چه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، مغز شما باهوش‌تر و دقیق‌تر می‌شود. انجام بازی‌های فکری و پازل‌ها، راهی عالی برای به چالش کشیدن ذهن و دور زدن محدودیت‌های آن است.

نکته بعدی اینکه اگر یه پازل را حل کنید، ترغیب می‌شوید بعدی را انجام دهید. با این بازی‌ها زبان انگلیسی را تقویت می‌کنید و به قابلیت‌های شما در استفاده از این زبان افزوده می‌شود.

Hangman

«هنگ من» یک بازی قدیمی است که نه تنها زبان‌آموزان انگلیسی، بلکه انگلیسی‌زبان‌ها هم آن را می‌شناسند.

قوانین بازی

به طور کلی باید کلمات این بازی را حدس زد و حداقل با دو بازیکن انجام می‌شود:

  •  بازیکن شماره یک، کلمه‌ای با تعداد حروف مشخص را انتخاب می‌کند و به ازای هر حرف یک خط تیره می‌گذارد.
  • بازیکن شماره دو باید حروفی که در آن کلمه هست را حدس بزند. اگر بازیکن شماره دو حرفی را درست حدس زد، بازیکن شماره یک باید تمام خط تیره‌هایی که آن حرف وجود دارد را به بازیکن شماره دو بگوید.
  • اگر بازیکن شماره دو حرفی را اشتباه حدس زد، بازیکن شماره 1یک برای دار زدن بازیکن شماره دو (البته روی کاغذ!) آماده می‌شود. مثلا سر یا بدن مردی را روی کاغذ می‌کشد و با هر حدس اشتباه قسمتی از بدن مرد کشیده می‌شود.
  • معمولا بازیکن شماره دو می‌تواند هشت حدس غلط داشته باشد و بعد از آن به دار آویخته می‌شود و این یعنی بازی را باخته است.


مزیت های بازی Hangman

این بازی سرگرم‌کننده است و به همین دلیل بازی کردن با آن انگیزه یادگیری را زیاد می‌کند. بازی Hangman باعث می‌شود کلمات جدید یاد بگیرید و املای درست کلمات را بفهمید. هر چقدر دانش شما از زبان انگلیسی و کلمات بیشتر باشد، شانس شما برای بردن در این بازی بیشتر است. مثلا اگر پیشوندها (مثل -un-، multi یا -super) یا پسوندها (مثل tion، -ish- یا able-) را بلد باشید، احتمال اینکه کلمه مورد نظر را حدس بزنید بیشتر است.

انگلیسی زبان‌ها معمولا این بازی را برای چالش و سرگرمی بیشتر انجام می‌دهند، اما کسی که در حال یادگیری زبان انگلیسی است، باید به واحدهای معنایی یک کلمه (یا واژک) توجه کند.

واژک (Morpheme) می‌تواند یک کلمه (Happy) یا قسمتی از یک کلمه (پیشوند un یا پسوند ness) باشد. کلمه شادی (unhappiness) سه واژک دارد: پیشوند un + کلمه اصلی happy + پسوند ness

یاد گرفتن و به خاطر سپردن واحدهای متفاوت معنایی برای یادگیری زبان خیلی مفید است، چون همه این‌ها می‌توانند برای ساختن کلمات دیگر هم استفاده شوند.

Crossword Puzzles

بازی Crossword Puzzle بازی شناخته شده و معروفی است که همه آن را می‌شناسیم و با قوانین آن آشنا هستیم. در این بازی‌ها، سرنخ‌هایی به فرد داده می‌شود تا کلمه را حدس بزند. هر کمک، ما را به حدس درست کلمه نزدیک می‌کند و کلمات در ستون‌های افقی یا عمودی نوشته می‌شوند که همدیگر را قطع می‌کنند.

یک نمونه از راهنمایی و جواب درست می‌تواند این باشد: The plural form of person که می‌شود People.

مزیت های جدول کلمات

جدول کلمات به شما کمک می‌کند دایره لغتتان را گسترش دهید، چرا که اغلب راهنمایی‌ها، مترادف کلمات هستند یا کلماتی هستند که معانی مشابه دارند. با دانستن کلمات جدیدتر و بیشتر، بهتر می‌توانید منظورتان را بیان کنید.

باید این نکته را یادآور شویم که جدول کلمات یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها بین انگلیسی زبان‌هاست. به همین دلیل بعضی از پازل‌ها یا جدول کلمات به شدت چالش برانگیز هستند. گاهی ممکن است فکر کنید این جدول‌ها بسیار سخت هستند و کم کم بیخیال بازی کردن شوید. اما یادتان باشد، جدول‌هایی هم هستند که برای کسانی طراحی شده‌اند که دانش کمتری دارند؛ بهتر است اول به سراغ آن‌ها بروید و بعد از اینکه کمی حرفه‌ای‌تر شدید، جدول‌های سخت‌تر را انتخاب کنید.

برای اینکه از یک جدول کلمات بیشترین استفاده را ببرید، باید به این نکات توجه کنید: 1) جدولی را انتخاب کنید که مناسب سطح زبان شماست، 2) جدولی را انتخاب کنید که درباره یک موضوع خاص باشد و 3) کلمات جدیدی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید یا برایتان دشوار است در یک دفتر بنویسید و هرروز آن‌ها را مرور کنید.

Ruzzle

این بازی که در قالب یک اپلیکیشن موبایل طراحی شده است، طرز کار ساده‌ای دارد. تعدادی حروف به هم ریخته در اختیار شماست تا هر تعداد کلمه که می‌توانید بسازید. هر کلمه‌ای که بسازید امتیاز می‌گیرید و این امتیازها با توجه به کلمه‌ای که ساختید فرق می‌کند. این بازی را می‌توان یا تنها، یا با یک دوست یا با غریبه‌ای در هر نقطه از کره زمین بازی کرد.

مزیت بازی Ruzzle

این بازی تعاملی است و خیلی زود می‌توان قواعد آن را یاد گرفت. جنبه اجتماعی هم، آن را جذاب‌تر می‌کند. به عنوان کسی که در حال یادگیری زبان انگلیسی است، مهارت نوشتن و املای کلمات هم تقویت می‌شود.

Johnny Grammar’s Word Challenge

قواعد این بازی بسیار ساده است: در مدت 60 ثانیه باید به هر تعداد سوال املا (هجی کلمات)، لغت یا گرامر که می‌توانید جواب دهید. چالش‌ها در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: کلمات، گرامر و تلفظ (هجی کلمات). سه سطح آسان، متوسط و سخت هم برای هر دسته در نظر گرفته شده است.

مزیت‌های بازی Johnny Grammar’s Word Challenge

این بازی توسط British Council طراحی شده است که عالی‌ترین مرجع آموزش زبان در دنیاست و به نام انجمن رسمی آموزش زبان بریتانیا شناخته می‌شود. این انجمن با برنامه‌ها و بازی‌های مختلفی که طراحی می‌کند به زبان‌آموزان انگلیسی کمک می‌کند تا درحالی که بازی می‌کنند و سرگرم می‌شوند، مهارت‌های زبان را در خود تقویت کنند. این بازی به شما کمک می‌کند هرروز یک موضوع خاص که در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد، مثل سفر، رستوران یا گفتگوهای کوتاه را انتخاب کنید و مهارت خود را در آن‌ها بالا ببرید. این برنامه همچنین باعث می‌شود گرامر تقویت شود؛ چون اگر سوالی را اشتباه جواب دهید، فیدبکی به شما داده می‌شود که باعث می‌شود بهتر آن مطلب را یاد بگیرید.

Word Wrangling

قوانین بازی

این بازی هم یکی دیگر از تولیدات British Council است. در این بازی باید الگوها، اشکال و رابطه بین حروف و کلمات را پیدا کنید. هشت پازل در این بازی وجود دارد.

در قسمت «Stem words»، کلمات و معنی آن‌ها را از ریشه کلمه‌ای که به شما داده شده حدس می‌زنید. در «?What’s missing» سه کلمه رندوم به شما داده می‌شود و باید کلمه چهارم که مربوط به همین کلمات است حدس بزنید. در پازل «...Someone stole the» بازیکنان باید حروف صداداری که به آن‌ها داده شده را در جای خالی بگذارند و کلمه مورد نظر را پیدا کنند. در «Word mates» باید دانش خود را در زمینه اسم‌های مرکب محک بزنید و در «Anagrams» مهارت خود را در تلفظ کلمات بسنجید. پازل «Turn around» یک بازی چالشی است، در این بازی سرنخ‌هایی به شما داده می‌شود که باید با آن‌ها دو کلمه را پیدا کنید که حروف یکسان اما تلفظ متفاوت دارند. دو بازی آخر یعنی «Which/witch word» و «Get or have»، روی استفاده‌های گرامری کلمات مختلف تمرکز دارند.

مزیت بازی Word Wrangling

این بازی به شما کمک می‌کند موارد استفاده از کلمات را یاد بگیرید و درک بهتری از زبان انگلیسی داشته باشید.

پنج بازی که در بالا معرفی شدند هر کدام قواعد مختلفی دارند، اما همه آن‌ها کمک می‌کنند تفریح کنید و در کنار آن زبان انگلیسی هم یاد بگیرید. وقت آزاد خود را بیهوده تلف نکنید، یکی از این پنج بازی یا هر پنج مورد را دانلود کنید و کلمات جدید یاد بگیرید.

یادتان باشد از کلمات یا گرامری که در بازی‌ها یاد گرفته‌اید، در زندگی روزمره هم استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزشی زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان


  • sahar62 heidari
۰۹
آبان
از کتاب های آموزشی زبان انگلیسی خسته شدید؟! این مقاله را بخوانید

یادگیری زبان انگلیسی مثل تماشای یک مسابقه ورزشی نیست.

تماشای ویدیو مکمل خوبی برای برنامه روزمره و روتین یادگیری زبان است. اما نباید توقع داشته باشید فقط با تماشای ویدیوهای مختلف، زبان انگلیسیرا روان و سلیس یاد بگیرید؛ تعامل داشتن و درگیر شدن با زبان انگلیسی بخشی از فرآیند یادگیری است.

حق با شماست، تمام ساعت هایی که صرف خواندن کتاب های زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم می شود یا فلش کارت هایی را به خاطر می سپارید، برای یادگیری مهارت های زبان انگلیسی بسیار مفید است. ولی این روش ها اگر مدت طولانی تکرار شوند، خسته کننده می شوند و بازده قبل را نخواهند داشت. لازم است در کنار کتاب های آموزشی، کمی سرگرمی و هیجان هم به یادگیری اضافه کنید و ویدیوهای سرگرم کننده و خنده دار به زبان انگلیسی می تواند مکمل خوبی باشد.

بهترین قسمت زبان آموز بودن این است که هیچوقت با کمبود داستان، آهنگ و ویدیوهای جذاب مواجه نمی شوید؛ چرا که اینترنت گنجینه بی پایانی برای یادگیری زبان انگلیسی است. پس اگر از کتاب های آموزشی که هر روز با آن ها سر و کار دارید خسته شدید و به دنبال یک محتوای جدید می گردید، می توانید فرآیند یادگیری را با وبسایت هایی مثل یوتیوب ادامه بدهید و به خودتان استراحت بدهید.

با این حال اگر می خواهید تجربه یادگیری را به بهترین حالت ممکن ادامه بدهید، تماشای ویدیوهای آموزشی یا سرگرمی به زبان انگلیسی کافی نیست. لازم است که دانش خودتان را به چالش بکشید و با محتوای جدیدی که در اختیار دارید تمرین کنید.

چرا فردا؟ از همین امروز شروع کنید. ما پنج منبع معتبر و قابل قبول را به شما معرفی می کنیم که برای یادگیری زبان انگلیسی مناسب هستند.

Anglo-Link

تقویت مهارت: گرامر

Anglo-Link یک کانال بریتانیایی در یوتیوب است که به صورت حرفه ای و تخصصی به آموزش گرامر و تلفظ به دانشجویان زبان انگلیسی در هر سطحی می پردازد. نزدیک به یک میلیون مشترک و دنبال کننده دارد و یکی از محبوب ترین کانال های یوتیوب است. یکی از دلایلی که این کانال را از کانال های مشابه متمایز می کند، ویدیوهای حل تمرین است که بلافاصله بعد از محتوایی که آموزش داده شده از شما یک امتحان کوچک می گیرد تا خودتان را محک بزنید.

FluentU

تقویت مهارت: شنیدن، مکالمه، گرامر، خواندن و لغت

اگر می خواهید زبان انگلیسی را با ویدیوها و تمرین های تعاملی یاد بگیرید، اما به دنبال محتوایی هستید که از ویدیوهای یوتیوب مفهومی تر باشد، FluentU را امتحان کنید. در این وبسایت می توانید مهارت های زبان را با فیلم ها و ویدیوهای آموزشی از فرهنگ عامه تقویت کنید و همچنین برای محک زدن دانش زبان، آزمون ها و فعالیت های آن را انجام دهید.

بهترین قسمت یادگیری زبان انگلیسی با FluentU این است که می توانید تمام تجربه و مراحل یادگیری را به شیوه ای چالش برانگیز و سرگرم کننده پشت سر بگذارید. محتوای آموزشی به طور مرتب به روز رسانی می شود و شما با جدیدترین و محبوب ترین موضوعات در دنیای انگلیسی زبان ها آشنا می شوید.

Rachel’s English

تقویت مهارت: مکالمه و تلفظ

کانال Rachel’s English یکی از کانال های محبوب یوتیوب است که به دانش آموزان زبان انگلیسی کمک می کند مهارت های مکالمه و تلفظ را تمرین و تقویت کنند. تمام ویدیوهای این کانال روی انگلیسی با لهجه آمریکایی تمرکز کرده و برای کسانی که می خواهند انگلیسی را سلیس و روان صحبت کنند، انتخاب خوبی است.

از آنجایی که اغلب ویدیوهای Rachel’s English با تمرین همراه است، دنبال کردن آن راحت است و در هنگام تماشای ویدیوها می توانید همزمان تمرین کنید. قسمت جذاب این کانال و وبسایتش این است که گاهی با ویدیوهای چالشی روبرو می شوید که از بینندگان سوالی می پرسد و از آن ها خواسته می شود پاسخ سوال را در قالب یک ویدیو برای وبسایت بفرستند. اگر از این روش خوشتان نمی آید، ایرادی ندارد، می تواند به ویدیوهای دیگر او مراجعه کنید.

ELearningWorkroom

تقویت مهارت: خواندن و مکالمه

eLearningWorkroom برای زبان آموزانی که از روش های سنتی آموزش استقبال می کنند، عالی است. روش سنتی یعنی تمرین ها و توضیحاتی که مدرسان در کلاس های درس به زبان آموز می دهند تا او بتواند تمرینی را حل کند. این وبسایت دقیقا به همین شکل است و حس می کنید یک استاد واقعی با شما کار می کند.

eLearningWorkroom طیف وسیعی از ویدیوهای تعاملی و تمرین دارد که به شما کمک می کند مکالمه، شنیدن و خواندن را تقویت کنید. این ویژگی ها باعث شده است دانشجویان و زبان آموزان مهارت های درک مطلب خود را برای کار، مدرسه و دانشگاه یا اهداف بزرگ تر و مهم تر مثل آزمون های بین المللی از جمله تافل و آیلتس تقویت کنند. هر ویدیو اطلاعاتی که برای آزمون آیتلس نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد.

LearnEnglishESL

تقویت مهارت: شنیدن و لغت

آیا به دنبال راهی برای یادگیری زبان هستید که کمی راحت تر و در عین حال سرگرم کننده تر باشد؟ اگر جوابتان بله است، LearnEnglishESL قطعا همان چیزی است که دنبالش هستید. با تماشای ویدیو و فیلم های کوتاه می توانید دانش لغت و مهارت های شنیداری خودتان را تمرین کنید. در توضیحات هر ویدیو متن آن قرار داده شده و برای کسانی که به دنبال کلمات و اصطلاحات گفته شده در ویدیو هستند، روش بسیار خوبی است. همچنین در متن نوشتاری ویدیو هم تمرین هایی قرار گرفته که می توانید آن ها را تکمیل کنید.

البته مدتی است که ویدیوهای این وبسایت به روز رسانی نشده اند و ویدیوهای بارگذاری شده مربوط به چند سال پیش هستند؛ البته با این حال باز هم برای تمرین و تقویت زبان انگلیسی مناسب است.

کانال های زیادی در یوتیوب را بررسی کردیم تا به پنج موردی رسیدیم که در بالا معرفی شد. اگر شما هم این کانال ها را بررسی کنید متوجه می شوید که ویدیوها کوتاه هستند و تمرین های مختصری دارند. با این حال لیست کلمات تقریبا در همه آن ها طولانی و کامل است و باعث می شود با ساخت جمله و مرور معنی کلمات، دایره لغت و تسلط روی این حوزه را تمرین کنید.

دفعه بعد که کتاب زبان را باز کردید و با خود گفتید: «نه، امروز کتاب نه!» وقتش شده تا سری به کانال های آموزش زبان در یوتیوب بزنید. گاهی سنت شکنی کردن و امتحان روش های جدید می تواند شما را از ناامیدی و خستگی نجات بدهد و چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزش زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان


  • sahar62 heidari
۰۹
آبان

در زبان انگلیسی، ضرب المثل معروفی هست که معنی جالبی دارد.

جمله ای ساده که حرف های زیادی برای گفتن دارد:

«قلم از شمشیر قدرتمندتر است.»

معنی این جمله ساده است: نوشتن و کلمات دو عنصر قدرتمند هستند، حتی قوی تر از یک شمشیر تیز!

نوشتن بخش مهمی از راهی است که شما برای یادگیری زبان انگلیسی در آن قدم گذاشته اید.

هر چه مهارت بیشتری کسب کنید، می توانید با نوشتن، تجربه های بی نظیری در زبان انگلیسی داشته باشید.

اگر چه با پیشرفت دنیای دیجیتال، قلم جای خود را به کیبورد کامپیوتر یا لپ تاپ داده است، اما نیاز به مهارت در نوشتن متون انگلیسی به اندازه ی قبل مهم است.

اگر احساس می کنید توانایی نگارش متون انگلیسی را دارید و آماده اید تا چیز جدیدی یاد بگیرید، از سطح متوسطه به پیشرفته کوچ کنید و با دستور زبان پیشرفته زبان انگلیسی آشنا شوید! آماده شوید تا روش های جدید و هیجان انگیزی را یاد بگیرید تا با آن مهارت نگارش خود در زبان انگلیسی را تقویت کنید.

چرا تقویت مهارت در نویسندگی باعث می شود به زبان انگلیسی مسلط تر باشید؟

باید این حقیقت را بپذیریم که هنر نویسندگی همه جا هست و همه جا کاربرد دارد. چه روی جعبه ی مواد غذایی، چه روی اتوبوس هایی که در سطح شهر حرکت می کنند، حروف، کلمات، و جمله ها ما را احاطه کرده اند و هر جا را نگاه کنید این کلمات و جملات با ما حرف می زنند و با توجه به جایی که زندگی می کنید، نوشته ها گاها ممکن است به زبان انگلیسی باشند.

تقویت مهارت نویسندگی در زبان انگلیسی تقریبا  در هر موقعیتی که باشید به شما کمک می کند.

دانستن گرامر پیشرفته ی انگلیسی کمک می کند توانایی درک مطلب بهتری داشته باشید که همه جا به کارتان می آید؛ در مواقع عادی مثل خواندن یک دفترچه راهنما، یا مواقع غیرعادی مثل نامه نوشتن به ملکه الیزابت، نامه نوشتن به یک دوست که زبان غیررسمی دارد، یا خواندن قرارداد کاری که حالت رسمی نوشتار است.

از آنجایی که در نوشتن، حس های مختلف درگیر هستند، تقویت نگارش به زبان انگلیسی، دانش شما از زبان انگلیسی را هم تقویت می کند. اگر به روش های سنتی نوشتن یعنی کاغذ و قلم علاقمند باشید، چشم و گوشتان هم الگوهای گرامری و نحوه ی نوشتن آن ها را تمرین می کند. حتی مثل دوران دبستان می توانید موقع نوشتن، جمله ها را بلند بخوانید تا مکالمه را هم تقویت کنید. با استفاده از تمام این حس ها موقع نوشتن، شانس این را دارید که انگلیسی را بهتر و عمیق تر یاد بگیرید.

بنابراین، نوشتن باعث می شود دانش زبانی و مهارت های ارتباطی تان تقویت شود تا در محیط کار، روابط اجتماعی، و زندگی روزمره موقعیت های بهتری داشته باشید.

یادگیری گرامر برای نگارش متون رسمی، در هر سطحی که باشید زبان انگلیسی شما را تقویت می کند.

ممکن این سوال برایتان پیش بیاید که «چرا باید گرامر پیشرفته یاد بگیرم وقتی معمولا از نگارش پیشرفته و رسمی استفاده نمی کنم؟». ممکن است دلیل این کار خیلی واضح نباشد اما مفاهیم گرامر پیشرفته، زیربنای انگلیسی ساده و حتی غیررسمی ای است که هرروز از آن استفاده می کنیم.

زبان انگلیسی زمانی شکل گرفت و توسعه پیدا کرد که رسمی بودن در جامعه عادی بود. بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، زبان به شکل امروزی که ساده تر و اجتماعی تر است تغییر کرد.

پس نتیجه می گیریم زبان غیررسمی و روزمره امروز از زبان انگلیسی پیشرفته و رسمی منشأ می گیرد. در واقع، زبان روزمره ای که با آن سر و کار داریم، شکل ساده تر زبان رسمی و پیشرفته است. اگر گرامر پیشرفته را بدانید، عبارات محاوره ای و اصطلاحات روزمره، بحث های سرگرم کننده و خنده دار، و مکالمات روزمره را بهتر متوجه می شوید. یادگیری گرامر پیشرفته زبان انگلیسی باعث می شود در نوشتن و هر کار دیگری موفق باشید و درک وسیع تری از ساختار و کاربردهای زبان در سطوح مختلف داشته باشید.

چهار مهارت در گرامر پیشرفته انگلیسی که برای نگارش یک متن تأثیرگذار لازم است

1) به نوشتن جملات مرکب و پیچیده مسلط شوید

درک اینکه جملات چطور کنار هم قرار می¬گیرند، کمک می¬کند تا زبان نگارش یا مکالمه ی جذاب تر و بهتری داشته باشید. مثل آجرهای یک ساختمان، جملات هم از قسمت های کوچک تری تشکیل شده اند که برای ساخت یک متن کامل، لازم و ضروری هستند.

قدم به قدم و با تمرین می توان به این دانش رسید.

با یک جمله ساده شروع می کنیم؛ این جمله از یک فاعل و کاری که در حال انجام است تشکیل شده، معنی دارد و تقریباً کوتاه است.

.I am replying to your email

[من] دارم به ایمیل شما جواب میدم.

جمله مرکب  در مرحله بعدی شکل می گیرد. دو جمله ساده که کنار هم قرار بگیرند و با یک حرف ربط به هم مرتبط شوند؛ کلماتی مثل چون، و، ولی، اگر، و یا.

دو ایده یا پیام به هم مرتبط می شوند تا یک جمله طولانی تر تشکیل بدهند که جمله واره ی یات بیشتری دارد.

.I am replying to your email and I will write up the report today

من دارم به ایمیل شما جواب میدم و امروز گزارش رو خواهم نوشت.

در جمله ی بالا از زبان انگلیسی پیشرفته تری در مقایسه با جمله اول استفاده کردیم. در مرحله ی بعد، اجمله وارهای وابسته را به جملات اضافه می¬کنیم. وقتی جمله وارهء وابسته به جمله مرکب اضافه کنیم، در واقع یک جمله پیچیده تولید کرده ایم.

جملات پیچیده از یک جمله واره مستقل و یک جمله واره وابسته تشکیل شده اند.

جمله واره مستقل (independent clause)، قسمتی است که به تنهایی معنی دارد و معنی مشخصی را می رساند. به عبارت دیگر، اگر یک جمله واره مستقل را بخوانید کاملاً معنی دار است و از نظر گرامری هم کاملاَ درست نوشته شده است. در مثال بالا دو جمله واره مستقل را با استفاده از یک حرف ربط به هم متصل کردیم.

جمله واره وابسته (dependent clause)، گروهی از کلمات یا عبارات است که به تنهایی معنی ندارند و باید اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید تا معنی آن مشخص شود. در این جمله واره ها، معمولا از کلماتی مانند "در حالی که، چون، به دلیل، اگرچه" و کلماتی از این قبیل استفاده می‌شود. جمله وارهء وابسته ممکن است یک فعل و یک فاعل داشته باشد ولی برای اینکه معنی واضح و درستی داشته باشد به یک جمله وارهء مستقل نیاز دارد.

وظیفه ی جمله واره وابسته اضافه¬کردن اطلاعات به جمله است. با استفاده از جمله واره های وابسته، می توانید به متنی که می نویسید معنی و مفهوم اضافه کنید. وقتی به جمله ای، یک جمله واره وابسته اضافه می کنید، به عبارتی تبدیل می شود که معنی اضافه ای را می رساند:

.I am replying to your email and I will write up the report today while I eat my lunch

من دارم به ایمیل شما جواب میدم و امروز وقتی دارم ناهار می خورم گزارش رو خواهم نوشت.

موفق شدید! این جمله در حال حاضر یک جمله پیچیده است.

جمله واره های وابسته می توانند در آخر، اول یا وسط جمله قرار بگیرند:

.I am replying to your email and, while I eat my lunch today, I will write up the report

دارم به ایمیل شما جواب میدم و وقتی امروز دارم ناهار می خورم گزارش رو می نویسم.

اگر جمله واره مستقل را در ابتدا یا وسط جمله آوردید، از کاما (ویرگول) استفاده کنید تا جمله واره وابسته را از جمله واره مستقل جدا کند. همیشه نوشته تان را بخوانید تا مطمئن شوید اضافه کردن جمله واره وابسته معنی دارد. اگر معنی نداشت، آن را به جایی از جمله ببرید که معنی درستی داشته باشد.

تذکر مهم!

اگر چه ما در این مثال برای ساخت یک جمله پیچیده از یک جمله مرکب استفاده کردیم، اما جمله پیچیده لازم نیست حتما فقط یک جمله باشد. جمله پیچیده به یک جمله واره وابسته و یک جمله واره مستقل نیاز دارد که در کنار هم معنی داشته باشند.

مثال های بیشتری از جملات مستقل وجود دارند. در جملات زیر جمله واره وابسته با حروف پررنگ مشخص شده است.

.My toddler was singing while walking to school this morning

بچه من امروز صبح تو راه مدرسه آهنگ می خوند.

.Though the weather was cold, she wore her new summer dress outside

با اینکه هوا سرد بود، اون لباسای جدید تابستونیشو پوشید.

.When he was young, he was very adventurous and went on many camping trips

وقتی جوون بود، خیلی ماجراجو بود و کمپینگ زیاد رفته بود.

شما هم امتحان کنید! می توانید خودتان یک جمله پیچیده بنویسید؟

2) یاد بگیرید از مصدرها و اسم های مصدر استفاده کنید

هم مصدرها و هم اسم های مصدر عملی را توصیف می کنند که در یک جمله اتفاق می افتد.

این دو جمله واره در شکل فعلی با هم فرق دارند اما به هر حال هر دو بسیار کاربردی هستند. استفاده از هر دو تکنیک در نگارش باعث می شود در هنر نویسندگی ماهر شوید.

یک مصدر گروهی از کلمات هستند که به عنوان فعل عمل می کنند، یعنی در واقع، شکل اصلی هر فعل را مصدر می گویند. این گروه از کلمات از یک دستور کلی پیروی می کنند: با اضافه کردن “to” + شکل اصلی فعل یک مصدر ساخته می شود.

مطالعه کردن (to study)، کار کردن (to work)، ایمیل زدن (to email)، خوردن (to eat) و تبدیل شدن (to become) نمونه هایی از مصدرها هستند.

اسم مصدر، فعلی است که در زمان حال خودش استفاده شده است و با –ing تمام می شود. این نوع از جمله وارهای دستور زبان بسیار ویژه و مهم هستند چرا که گاهی می توانند علاوه بر اسم مصدر، اسم هم باشند. اسم مصدر فعالیتی را شرح می دهد که انجام شده است و یا در حال انجام است.

مطالعه، در حال مطالعه (studying)؛ کار، در حال کار (working) ؛ ایمیل، در حال ایمیل کردن (emailing) ؛ ملاقات، ملاقات کردن (meeting)؛ خوردن (eating)؛ و تبدیل شدن (becoming) مثال هایی از اسم مصدر هستند.

در ادامه مثال هایی از عبارات مصطلح روزانه آورده شده است، هر کدام با مصدرها و اسم مصدرها نوشته شده اند:

.Infinitive: I like to email first thing in the morning

.Gerund: I like emailing first thing in the morning

.Infinitive: I am to meet her after lunch

.Gerund: I am meeting her after lunch

.Infinitive: He needs some time to study

.Gerund: He needs some studying time

اکثر مواقع می توانید از هر دو صورت این افعال استفاده کنید و تغییر زیادی در معنی ایجاد نشود.

با اینحال، گاهی استفاده از مصدر و اسم مصدر می تواند معنی جمله را تغییر بدهد. به جمله های زیر دقت کنید:

.Infinitive: He will never forget to spend his money

.Gerund: He will never forget spending his money

.Infinitive: She is to talk to her boss

.Gerund: She is talking to the boss

تفاوت این جملات در زمان وقوع آن هاست. مصدر عملی را شرح می دهد که هنوز اتفاق نیافتاده ولی قرار است در آینده رخ بدهد، در حالیکه اسم مصدر عملی را توصیف می کند که اتفاق افتاده یا در حال انجام است.

تفاوت های نامحسوس تر را می توانید در جمله های زیر ببینید:

.(Infinitive: I’m afraid to fly (to New York tomorrow

.(Gerund: I’m afraid of flying (in an airplane

معمولا اسم مصدر برای بیان موضوعی کلی استفاده می شود که در اینجا ترس از پرواز با هواپیماست. در مقایسه مصدرها به طور مستقیم به موردی خاص اشاره دارند که در اینجا پرواز خاصی به نیویورک است که قرار است فردا از زمین بلند شود.

با استفاده و تمرین کردن، درک بهتری از تفاوت های این دو گروه از جمله وارهای جمله خواهید داشت.

3)با استفاده کردن از فعل های پیشرفته به نوشته تان رنگ و لعاب بدهید

تا این قسمت از مقاله حتما متوجه شده اید که زبان انگلیسی زبان سختی است چرا که قوانین گرامری زیادی دارد و این قوانین هم استثناهای زیادی دارند.

با اینکه یادگیری و استفاده از فعل های پیشرفته ممکن است سخت به نظر برسد، درک آن ها کمک می کند مهارت های زبان انگلیسی را در سطح بالاتری تجربه کنید. یادگیری، تمرین و تسلط در استفاده از شکل پیچیده و پیشرفته افعال باعث می شود زبان انگلیسی را نه فقط در نوشتار، بلکه در گفتار هم در سطوح بالا و به راحتی استفاده کنید.

در ادامه، دو مدل از فعل های پیشرفته را با هم مرور می کنیم: افعال بی قاعده و افعال دو جزئی (چندجزئی).

افعال بی قاعده

افعال در زبان انگلیسی پنج حالت دارند: مصدر (infinitive)، حال ساده (simple present)، گذشته ساده (simple past)، اسم مفعول (قسمت سوم فعل) (past participle)، و وجه وصفی (present participle). شکل فعلی که انتخاب می کنید به زمان وقوع فعل بستگی دارد.

بیاید فعل شروع کردن (start) که یک فعل با قاعده است را در نظر بگیریم. در پنج شکل و حالت افعال آن را معرفی می کنیم: to start (مصدر)، starts (حال ساده)، started (گذشته ساده)، started (قسمت سوم فعل) و starting (وجه وصفی).

تفاوت ها زمانی بهتر دیده می شود که در جمله قرار بگیرند:

.(Infinitive: He is to start the exam (soon

.(Simple present: She starts the exam (in half an hour)

.(Simple past: He started the exam (an hour ago)

.(Past participle: She started the exam (while she was sick)

.(Present participle: He is starting the exam (right now)

به این نکته دقت کنید که هم گذشته ساده و هم قسمت سوم فعل از یک قانون گرامری پیروی می کنند (-ed به انتهای فعل می چسبد و گذشته فعل ساخته می شود). این فعل یک فعل باقاعده است و همیشه از همین قانون پیروی می کند.

با این حال، افعال بی قاعده از این قوانین پیروی نمی کنند. این افعال برای ساختن زمان های گذشته ساده و قسمت سوم فعل تغییرات ناجوری می کنند که باید با مطالعه، تکرار، و تمرین آن ها را یاد بگیرید.

افعال بی قاعده در پنج شکل زیر نوشته می شوند:

to begin (مصدر)، begins (حال ساده)، began (گذشته ساده)، begun (قسمت سوم فعل) و beginning (وجه وصفی).

بعضی از افعال بی قاعده اصلا تغییر نمی کنند. آن ها مانند افعال با‌ قاعده از قوانین معمول و اضافه شدن ed به انتهای فعل پیروی نمی‌‌کنند یا هجی آنها از هجی ریشه اصلی فعل متفاوت نیست.

مانند فعل put که در هر پنج حالت یکسان است.

اگرچه ممکن است همین الان که این مقاله را می خوانید عمیقا به فکر رفته باشید، اما باید بدانید این یکی از قوانین گرامری زبان انگلیسی است که حتی بدون اینکه بدانید هم تا به امروز از آن درست استفاده کردید. برای تقویت این نکته گرامری پیشرفته، زیاد گوش بدهید و افعال را بشناسید و تلفظ و استفاده صحیح از آن ها در نوشتن یا صحبت کردن را بدانید. علاوه بر این، دانستن اینکه افعال با قاعده چطور تغییر شکل می دهند، باعث می شود از آن ها بهتر و درست تر استفاده کنید.

افعال عبارتی

افعال عبارتی ترکیبی از کلمات هستند که مثل یک فعل عمل می کنند.

فرمول افعال ترکیبی به این صورت است: فعل + حرف اضافه یا قید

حرف های اضافه و قیدهایی که در افعال عبارتی استفاده می شوند می توانند کلمات یکسان باشند. کلماتی مانند down، out، on، off، in و up مثال هایی از این قبیل هستند.

مثال هایی از افعال ترکیبی را در ادامه می بینید:

Get in, bring out, try on, calm down, put off, hold on

ما در جملات انگلیسی از افعال عبارتی هم مانند افعال با قاعده یا بی قاعده استفاده می کنیم. در ادامه مثال هایی آورده شده است که می توانید از آن ها برای نگارش متن های پیشرفته تر استفاده کنید:

.Please switch on your laptop

.You left out a word in this sentence

?Are you about to take off (leave) soon

.She will hand out the worksheets

افعال عبارتی در زبانی که به طور روزمره از آن استفاده می کنیم وجود دارند و همچنین در نگارش متن های تخصصی و پیشرفته رسمی هم از آن ها استفاده می کنیم. اینکه دوستی انگلیس زبان داشته باشید تا در درک معنی افعال عبارتی به شما کمک کند و به شما بگوید هر فعل را کجا و کی باید استفاده کنید خیلی خوب است. اگر چنین دوستی ندارید، یک پارتنر پیدا کنید که بتواند به خوبی با شما انگلیسی صحبت کند.

4)بیشتر متن را با استفاده از وجه مجهول(passive) بنویسید

تغییر دادن تمرکز یا تأکید در جمله ها این امکان را به شما می دهد تا اطلاعات خاصی را به طور مستقیم بیان کنید. برجسته کردن اطلاعات با این روش اهمیت آن را تغییر می دهد و می توانید خیلی ماهرانه و زیرکانه پیام متن را عوض کنید.

برای درک مفهوم و اینکه چطور از حالت passive استفاده کنید باید با دو مفهوم در جمله آشنا شوید: فاعل و مفعول.

فاعل چیزی یا کسی است که به طور مستقیم باعث عملی می شود.

مفعول چیزی یا کسی است که که عملی روی آن انجام می گیرد.

به جمله زیر دقت کنید:

.Lisa makes a phone call

لیزا فاعل است چون کاری انجام داده و تماس تلفنی مفعول، چرا که توسط لیزا انجام شده است. وجه این جمله active است.

با درک این موضوع، می توانیم با استفاده از وجه passive، تمرکز و تأکید روی قسمتی از جمله را تغییر بدهیم.

وجه passive زمانی اتفاق می افتد که تمرکز و تاکید را از روی فاعل بردارید و روی مفعول بگذارید.

با توجه به مثال قبلی، با تاکید روی تماس تلفنی می توانیم یک جمله جدید داشته باشیم:

.A phone call was made by Lisa

این جمله توجه و تاکید را از روی فاعل برمی دارد.

حتی گاهی فاعل حذف می شود و باعث می شود فاعل نامعلوم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد:

.A phone call was made

حال باید پرسید چرا وجه passive را در نوشته های خود استفاده می کنیم تا تمرکز را از روی فاعل برداریم؟

وجه passive این امکان را به شما می دهد تا خیلی راحت و به طور موثر اطلاعاتی که می خواهید را به مخاطبانتان بدهید. با این سبک نوشتن می توانید به طور آگاهانه و با اختیار خودتان معنی نوشته را عوض کنید و خواننده را با زوایای دیگر متن درگیر کنید. این سبک نگارش برای ایمیل های محترمانه به مشتریان یا دانشجویان و همکاران مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از وجه active در جمله ها منظور را به روشنی بیان می کند. وجه جمله ها مصرانه است و به طور دقیق به موضوعی خاص می پردازند. تغییر وجه از active به passive احترام و اهمیت بیشتری به موضوع می دهد. این وجه بیشتر زمانی به کار می رود که می خواهید برای کسانی که از شما مسن تر هستند یا برای مافوقتان در محیط تحصیلی یا اداری نامه‌ای بنویسید یا با آن ها صحبت کنید.

همیشه مراقب باشید بیش از حد از این وجه استفاده نکنید! استفاده بیش از حد از وجه passive در جملات و متون مختلف می تواند باعث ابهام شود و کسی که متن را می خواند به آن اعتماد نکند. پیدا کردن تعادل در استفاده از این دو وجه مهم است و هنر نویسنده را می طلبد.

وقتی یاد گرفتید چطور با هنرمندی تمام تمرکز را از وجه active به passive ببرید، می توانید جملات جذاب و فوق العاده ای را خلق و هر روز از آن ها استفاده کنید. در ادامه تعدادی از این مثال ها را می بینید:

.Active: David is writing an email

.Passive: An email is being written by David

.Active: Sarah is exhausted from hours of studying

.Passive: Hours of studying have made Sarah exhausted

.Active: John felt very important because of the meeting

.Passive: The meeting made John feel very important

اگرچه به نظر می رسد تکنیک های پیشرفته در گرامر، باعث تغییرات جمله واره ئی در نوشته شما می شود، اما باید بدانید این کار این امکان را به شما می دهد که به طرز محسوسی تجربه خوانندگان خود را هدایت کنید. تسلط بر چگونگی استفاده از این مفاهیم گرامری باعث می شود یادگیری زبان انگلیسی جذاب تر باشد و در عین حال سطح مهارت ها بالا برود و بر زبان انگلیسی مسلط شوید.

بهتر از آن، دانش گرامر پیشرفته زبان انگلیسی این قدرت را به شما می دهد که مردم را با خود همراه کنید و توجه خواننده را به قدری جذب کنید که دلش نخواهد حتی کلمه ای از نوشته شما را از دست بدهد و جمله ای را از قلم بیاندازد. مهارت در گرامر پیشرفته زبان انگلیسی باعث می شود در محیط کار و مکاتبات اداری احترام شکل بگیرد، دانش خود را به رخ دیگران بکشید، و با اعتماد به نفسی که این روزها واقعا مهم است، به حرفه و شغلتان بپردازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزشی زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

 مشاوره رایگان

  • sahar62 heidari
۰۹
آبان

پنج همایند (Collocation) در زبان انگلیسی که باید بدانید!

همبرگر و سیب ­زمینی سرخ­ کرده

کفش و جوراب

نان و پنیر

رومئو و ژولیت

بعضی چیزها ساخته شده ­اند تا با هم باشند.

می ­دانستید در زبان انگلیسی کلماتی هستند که همیشه دست در دست هم در جمله ­ها می ­آیند؟

به این کلمات «همایند» (Collocation) می ­گویند. این کلمات مثل دو دوست صمیمی همیشه با هم و در کنار هم هستند.

احتمالا شما هم اصطلاحات خاص و منحصربه ­فرد یا همایندهایی در ذهنتان دارید که دوست داشته باشید در متن ­های خود از آن استفاده کنید و به احتمال زیاد ندانید در نوشته ­ها و مکالمات روزمره آن­ها را چطور و کجا به کار ببرید.

نگران نباشید!

ما تعداد زیادی از این کلمات را بررسی کردیم و پنج همایندی که بیشترین استفاده را در مکالمات روزمره دارند برای شما جدا کردیم. معنی آن­ها و نحوه ­ی کاربردشان در مکالمات روزمره را هم به شما می­ گوییم.

همایند (Collocation) چیست؟

شاید در اولین برخورد با واژه «همایند»، این کلمه و معنی آن ترسناک به نظر برسد، اما بعد از شناخت آن نظرتان عوض می ­شود. «همایند»ها عباراتی هستند که از دو یا چند کلمه تشکیل شده و معمولا با هم و در کنار هم در جمله قرار می­ گیرند. این صمیمت و رفاقت بین این زنجیره به حدی زیاد است که اگر یکی از کلمات را با کلمه ­ای شبیه جایگزین کنید، عبارت عجیب و غریب به نظر می­رسد؛ حتی اگر کلمه از نظر گرامری و معنایی درست باشد.

به همبرگر و چای فکر کنید😄

همایندها می ­توانند اتفاقات، فعالیت ­ها، احساسات، و ایده ­ها را بیان کنند. این عبارات، هم در زبان رسمی و محاوره و هم در گونه های مختلف زبان انگلیسی مثل زبان کسب و کار یا خبر استفاده می­ شوند.

از آنجایی که همایند­های انگلیسی بسیار متنوع و گسترده هستند، یکی از بهترین راه ­های یادگیری آن ­ها، شنیدن و استفاده­ کردن آن‌ها در گفتار یا نوشتار است. استفاده کردن از این همایندها و تسلط در استفاده از آن­ها و البته همایندهای که ما در این مقاله به شما خواهیم گفت، نه تنها باعث می­شود راحت­تر صحبت کنید و حرفه­ای به نظر برسید، بلکه چون دایره لغاتتان وسیع­تر شده، می­توانید احساسات و ایده­هایتان را هم راحت­تر بیان کنید.

حال به سراغ این پنج همایند برتر می ­رویم😄


1) Have a good time/Have a good day، وقت بخیر/روز بخیر (روز خوبی داشته باشید!)

این عبارت بدون شک از آن دسته عبارت­ هایی است که همیشه باید از آن استفاده کنید. کلمه ­ای که در این نوع عبارت­ ها همیشه استفاده می ­شود در فارسی «بخیر» و در انگلیسی فعل «have» است. هیچوقت نمی ­شنوید یک فارسی ­زبان بگوید روز بد، وقت افتضاح، و هیچوقت هم نمی­ شنوید یک انگلیسی­ زبان بگوید Make a good day یا Enjoy a good day.

Have a good time یا «وقت بخیر!» را می­توان در ابتدا یا انتهای تمام مکالمات و موقعیت­ های محاوره و غیررسمی استفاده کرد. «روز بخیر!» یا «روز خوبی داشته باشی!» هم معنی جمله­ های بالا را می­ دهد، اما در موقعیت ­هایی بیشتری می ­توان از آن ­ها استفاده کرد.

هنگام خداحافظی با بهترین دوستتان یا در یک جلسه مهم با شریک تجاری بهتر است به جای یک خداحافظی ساده بگویید «روز خوبی داشته باشی!» یا «روز بخیر!».

استفاده از این نوع اصطلاحات باعث می ­شود مخاطبتان حس بهتری داشته باشد و شما هم خوشحال­ تر خواهید بود. دفعه بعد که از سوپر مارکت محله‌تان خرید می­ کنید یا حتی وقتی می­ خواهید یک مکالمه تلفنی را قطع کنید بگویید «روز خوبی داشته باشی!» یا «روز بخیر!»؛ اینکه برای کسی آرزوی یک روز خوب داشته باشید، آسیبی بهتان نمی ­زند! 😄

2) Catch a Cold، سرما خوردن

اگر طرفدار سرسخت فوتبال باشید، حتما می­ دانید که catch a cold با catch a ball فرق دارد!

وقتی کسی سرما می­ خورد، معمولا به این معنی است که عطسه می­ کند، آبریزش بینی و گلودرد دارد و به زبان ساده­ تر، مریض است.

شاید بارها بشنوید که یک انگلیسی زبان بگوید «getting a cold» اما همایند «catch a cold» معمول­ تر است.

وقتی هوا رو به سردی برود، معمولا از انگلیسی ­زبان­ ها زیاد می­ شنوید که به هم می­ گویند «لباس گرم بپوش، اینجوری سرما نمی­خوری!» یا «Dress warmly so you don’t catch a cold!». این جمله یک توصیه دوستانه است برای این که لباس مناسب بپوشید تا مریض نشوید. کسی هست دوست داشته باشد سرما بخورد؟ قطعا نه!

یکی دیگر از جمله هایی که احتمالا از پاییز به بعد زیاد در محیط کار می ­شنوید زمانی است که یکی از دوستان یا همکارانتان یک روز مرخصی گرفته و سر کار نیامده است. او به شما یا به مدیر بالا رده­ اش می­ گوید «امروز نمی ­توانم بیایم چون سرما خورده ­ام!» یا «I’m unable to come to work today as I caught a cold».

دفعه بعد که سرما خوردید (زبانمان لال!) از این عبارت استفاده کنید.

3 ) Save time، صرفه­ جویی در وقت

اگر تا به حال به این فکر افتادید که «زمان» را در یک جعبه بگذارید و در انباری نگه دارید، بهتر است تلاش نکنید! همه می­ دانیم چنین چیزی ممکن نیست! (اگه راهی پیدا کردید، به ما هم بگید!)

عبارت save time به این معنی است که کاری از زمانی که انتظار می ­رود سریع­تر انجام شود (یا اصلا انجام نشود!). به عبارت دیگر یا کاری را سریع­تر و بهتر انجام بدهید یا اگر ارزش انجام دادن ندارد اصلا انجام ندهید و «زمان» ذخیره شده را صرف کارهای مهم ­تری کنید. مثل صرفه ­جویی در پول، که با تخفیف می­ شود پول کمتری پرداخت کرد یا با منصرف­شدن از خرید چیزی، پولتان را پس­ انداز یا صرف خرید بهتر و مهم ­تری کنید.

این عبارت بیشتر در تبلیغات و معمولا برای محصولات فنی و لوازم خانگی استفاده می ­شود. ماشین های لباسشویی جدید که لباس ­ها را در زمان کمتری می­ شویند، زمان کمتری از شما می­ گیرند. محصولات پخت و پز جدید هم غذا را سریع آماده می­ کنند و با زمان بیشتری که دارید می­ توانید کارهای هیجان ­انگیزتری انجام دهید.

به علاوه، این اصطلاح می ­تواند در تمام مکالمات روزمره استفاده شود. اگر در محل کارتان کارهای زیادی به شما محول شده، باید با کمک هم­ گروهی ­هایتان کارها را طوری تقسیم کنید که در زمان کمتری انجام شود.


4) Make a difference! ، تغییر ایجاد کردن!

این اصطلاح یا همایند معنی مثبت دارد. «Make a Difference» یعنی کاری مفید و مهم انجام بدهید؛ کاری که تأثیر آن قابل لمس باشد، حتی در تمام جامعه تأثیر بگذارد.

"بدون شک این چیزی است که همه می­ خواهیم!»

برای مثال، اگر به یک موسسه خیریه کمک کنید، به تمام افرادی کمک کرده اید که این خیریه به آن­ها خدمات می ­دهد و در واقع کار مفیدی انجام داده اید. اگر برای کار در یک موسسه مخصوص کودکان یتیم داوطلب شدید، برای همه آن­ ها کار مفیدی انجام داده ­اید. حتی با انجام کارهای کوچک هم می­ توان مفید بود، مثلا اگر زباله ­ای روی زمین دیدید آن را بردارید و در سطل زباله بیاندازید.

این اصطلاح در زبان انگلیسی معمول است و قواعد سفت و سختی دارد. هیچوقت از یک انگلیسی ­زبان نخواهید شنید که از فعلی جز «make» در این اصطلاح استفاده کند. برای مثال هیچوقت همایند «do a difference» یا «create a difference» را به کار نبرید، چون کاملا غیرعادی و عجیب است.

3) Do a Business، معامله کردن، داد و ستد کردن

این اصطلاح معمولا در موقعیت­ های حرفه ­ای کاربرد دارد. «Do a Business» یعنی معامله کردن با کسی، خرید و فروش محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان و شرکت ­ها.

برای مثال اگر با مشتریان انگلیسی ­زبان در ارتباط هستید، بهتر است بعد از امضای قراردارد بگویید «کار کردن با شما باعث افتخار است» یا «It’s been a pleasure doing business with you». یا اگر کسی که می­ شناسید، تجربه بدی از همکاری با شرکتی دارد، به آن­ ها بگویید «با این شرکت کار نکن»، «با این آدم­ ها معامله نکن» یا «Don’t do business with them!».

استفاده به جا از اصطلاحات و همایندها بسیار مهم است. مثلا اگر با دوستی در حال صرف یک قهوه هستید، این اتفاق «doing a business» نیست. می­ توانید از اصطلاح درست این واقعه، یعنی هم­نشینی و هم­صحبتی استفاده کنید که در انگلیسی «catching up» و «hanging out» اصطلاحات خوبی برای معادل آن­ها به حساب می ­آیند.

تمام! به همین راحتی پنج همایند و اصطلاح معمول در انگلیسی را یاد گرفتید که به طور حتم در مکالمات یا مکاتبات روزمره می­ توانید از آن­ ها استفاده کنید. فقط یادتان باشد باید مرتب تمرین کنید تا روزی متوجه شوید که به راحتی و بدون مشکل انگلیسی صحبت می ­کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزشی زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

 مشاوره رایگان

  • sahar62 heidari
۰۹
آبان

روزی را تصور کنید که از خواب بیدار می‌شوید و می‌توانید به راحتی انگلیسی صحبت کنید.

این مسئله همه چیز را تغییر می‌دهد، مگر نه؟

ناگهان احساس می‌کنید رها شده‌اید؛ قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتری دارید.

می‌توانید قدم به دنیای جدیدی از فرصت‌ها بگذارید.

می‌توانید به کشورهای مختلف سفر کنید، رئیس خود را تحت تاثیر قرار بدهید، یا حتی به آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مدرک بگیرید.

فرصت‌های نامحدودی به دست می‌آورید و هیچ چیز نمی‌تواند مانع‌تان شود!

گاهی اوقات، زبان آموزان فکر می‌کنند چقدر عالی می‌شد اگر یک شبه می‌توانستند زبان انگلیسی را به راحتی و روانی صحبت کنند. اما واقعیت چیز دیگری است.

ممکن است یادگیری زبان انگلیسی هر روز جذاب باشد و از آن لذت ببرید، اما باز هم گاهی پیش آمده از پیشرفت ناامید شده باشید. حتی ممکن است با خودتان فکر کرده باشید «چرا سریع‌تر یاد نمی‌گیرم؟»، «چرا نمی توانم راحت صحبت کنم؟»

بعد از این سوال‌ها احتمالا تصمیم می‌گیرید دوره‌های فشرده زبان انگلیسی را انتخاب کنید؛ دوره‌هایی که تضمین می‌کنند زبان انگلیسی را سریع‌تر و بهتر یاد بگیرید.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این دوره ها باعث می‌شوند بتوانید بلافاصله و در مدت زمان بسیار کوتاهی زبان انگلیسی را روان و راحت صحبت کنید؟ باید بگوییم هم بله هم نه!

"دوره‌های فشرده به شما کمک می‌کنند زبان انگلیسی را با سرعتی قابل توجه تقویت کنید."

با این حال، برای هر مهارتی از جمله یادگیری زبان انگلیسی باید وقت و زمان زیادی صرف کنید. درست مانند ورزش کردن حرفه‌ای، باید هر روز تمرین و تلاش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. همچنین باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید و دوره‌ای را انتخاب کنید که مناسب شماست.

این مقاله به شما کمک می‌کند راه و چاه را یاد بگیرید.

دوره فشرده زبان انگلیسی چیست و چرا باید در یکی از آن‌ها شرکت کرد؟

بهتر است برای شروع بگوییم دوره فشرده ی زبان انگلیسی چیست.

شرکت در دوره‌های فشرده زبان انگلیسی با یادگیری زبان در قالب یک درس در مدرسه فرق دارد. دوره‌های فشرده معمولا بازه زمانی کوتاهی دارند ولی روند کلاس‌ها مداوم است. به عبارت دیگر، دوره‌های فشرده ممکن است فقط چند ماه طول بکشند، نه یک سال تحصیلی؛ ولی در این دوره‌ها باید هفت روز هفته در کلاس حضور داشته باشید. با شرکت در دوره‌های فشرده، تقریبا هرروز به کلاسی می روید که ممکن است مدت آن یک یا دو ساعت یا بیشتر باشد.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در دبیرستان یا کالج، فقط چند ساعت در هفته به دانش‌آموزان زبان انگلیسی تدریس می‌شود. معمولا در این حالت، فشاری بر دانش‌آموزان نیست و لازم نیست در مدتی کوتاه حجم زیادی از موضوعات آموزش را یاد بگیرند و به همه آن‌ها مسلط شوند، فقط باید خود را برای امتحانات پایان ترم آماده کنند.

دوره‌های فشرده زبان انگلیسی مزایایی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • دوره‌های فشرده زبان انگلیسی کمک می‌کنند زبان را از طریق درگیر شدن با آن یاد بگیرید

در این روش، زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر را بر اساس یک برنامه‌ریزی روزانه یاد می‌گیرید و تمرین می‌کنید، روی یادگیری زبان در مدت زمانی کوتاه تمرکز دارید و خود را با دستور زبان و فرهنگ آن زبان درگیر می‌کنید. درگیر کردن و یادگیری فعالانه، بهترین راه تسلط به یک زبان است، چون قرن‌هاست که بومیان هر زبانی در کودکی خود و بعدها برای تربیت فرزندان از این روش استفاده می‌کنند.

  • به لطف فشردگی برنامه، احتمال اینکه با مطالب جذاب تر مواجه شوید و سریع تر به سطوح بالاتر برسید بیشتر است

وقتی به طور مرتب از جمله‌های ساده برای معرفی خود و اعضای خانواده‌تان استفاده کنید، مکالمه به زبان دوم یا زبان خارجی خیلی زود خسته‌کننده و تکراری می‌شود. در حالی که توانایی بحث کردن درباره موضوعات پیچیده‌تر همراه با سرعت بیشتر، می‌تواند باعث تعامل بیشتر با افراد و ایجاد روابط دوستانه‌تر بشود؛ در این صورت می‌توانید از آنچه که هستید یا می‌توانید باشید بیشتر لذت ببرید و این مسئله می‌تواند انگیزه بزرگی برای تقویت زبان انگلیسی باشد.

  • کسانی که دوره‌های فشرده زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با تمرین و تکرار روزانه سریع‌تر پیشرفت کنند

تمرین در بازه زمانی کوتاه کمک می‌کند کلمات جدید، عبارات و اصطلاحات را بهتر و راحت‌تر به خاطر بسپارید. تمرین روزانه، سرعت فرآیند تسلط بر یک زبان را بیشتر می‌کند.

استراتژی‌هایی برای موفقیت در دوره‌های فشرده زبان انگلیسی

  • اهداف روشن داشته باشید

مهم است که قبل از شروع هر دوره‌ای اهداف خودتان را مشخص کنید. دوره‌های فشرده زبان انگلیسی معمولا کوتاه مدت هستند و قطعا دوست ندارید بدون اینکه چیزی یاد گرفته باشید تمام شوند. البته اینکه اهداف شما چیست به خود دوره هم بستگی دارد. با این حال، خوب است قبل از اینکه در یک دوره فشرده زبان انگلیسی شرکت کنید، اهداف واضح و مشخصی داشته باشید. برای مثال، بیشتر شرکت‌کنندگان در دوره‌های فشرده آموزشگاه زبان ایرانمهر کسانی هستند که یا برای آزمون خاصی مثل آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) آماده می‌شوند یا برای مهاجرت تصمیم به خروج از کشور دارند. اهداف مشخص را در ابتدای دوره تعیین و در تمام مدت دوره آن‌ها را دنبال کنید. این اهداف باید عاقلانه، مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط با دوره و متناسب با آن باشند.

یکی از اهداف شما می‌تواند این باشد که در طول یک دوره با یادگیری روزانه ده کلمه، به طوری که معانی و کاربرد آن‌ها را سریع و دقیق به خاطر بسپارید، گنجینه لغاتتان را گسترش دهید. ممکن است بخواهید بالاتر از این تعداد را در نظر بگیرید، اما باید تصمیم بگیرید آیا با توجه به سرعت یادگیری شما و زمانی که در این دوره فشرده در اختیار دارید، تعداد کلمه بیشتر، منطقی و واقع‌بینانه هست یا نه.

  • درباره زمانی که در اختیار دارید، واقع‌بین باشید

اگر می‌توانید یک ماه کامل در تابستان را به یک دوره فشرده زبان انگلیسی اختصاص دهید، عالی است! اما اگر تعهدات دیگری مثل شغلی که در آن فعالیت می‌کنید، برنامه‌های سفر یا مطالعات دیگر دارید، باید آن‌ها را پیش از شروع دوره در نظر داشته باشید. بررسی کنید تعهدات و مشغله‌های دیگر چقدر از شما زمان می‌گیرند و بعد واقع‌بینانه عمل کنید. مثل همه آدم‌های دیگر، شما هم در طول روزفقط 24 ساعت زمان دارید.

  • به یادگیری و تمرین ادامه بدهید

یک دوره فشرده می‌تواند در مدت یک یا دو ماه زبان انگلیسی شما را به سطوح بالاتری ببرد، ولی بدون تمرین هرگز این اتفاق نمی‌افتد. اگرچه ممکن است وقت و منابع کافی نداشته باشید تا دوره‌های فشرده خصوصی را بگذرانید، ولی می‌توانید با تمرین روزانه و ابزارهایی که در دسترس است زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزشی زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

 مشاوره رایگان

  • sahar62 heidari